Educar als estudiants de secundària en drets humans és l’objectiu del llibre, elaborat per l’Institut de Drets Humans de la Universitat de València (IDH-UV), que presenta el rector, Esteban Morcillo, el dijous, 1 de març (19h), en el Centre Cultural la Nau. L’obra, dirigida pel professor Javier de Lucas, combina l’aproximació clàssica a les claus dels drets humans amb una metodologia que pretén implicar activament als joves a partir de pel·lícules, jocs de rol i propostes de debat.
La iniciativa forma part d’un ambiciós programa que l’IDH-UV desenvoluparà al llarg de l’any 2018, amb motiu de la celebració del setanta aniversari de la Declaració Universal dels Drets Humans. Una desena d’investigadors de l’IDH-UV han participat en la preparació dels articles i del material didàctic de l’obra: Cristina García Pascual, José Elías Esteve, Raquel Vanyó, Belén Cardona, Ángeles Solanes, María Dalli, Ruth Mestre, Andrés Gascón, Consuelo Ramón i Javier de Lucas. En l’acte de presentació del llibre que porta com a títol “Per què el drets humans”, intervindran junt al rector, Esteban Morcillo, el secretari autonòmic d’Educació, Miguel Soler, el director de l’editorial Tirant lo Blanch, Salvador Vives i el director del IDH-UV, Javier de Lucas. El projecte editorial ha comptat amb el suport de la Generalitat Valenciana, a través de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, així com del Cefire.
Encara que les activitats de l’IDH-UV se centren bàsicament en la recerca i en la formació d’estudiants de postgrau, segons explica el seu director, “l’Institut de Drets Humans aposta també per una àmplia difusió i divulgació de la cultura dels drets humans, a través de l’elaboració de recursos i de material pedagògic, així com una oferta de formació que inclou altres àmbits educatius des de l’educació informal a l’ensenyament secundari”. Així el IDH-UV, a més d’impartir conferències i xarrades de divulgació en instituts de secundària, ha iniciat una experiència pilot amb estudiants de batxillerat europeu en la qual col·laboren estudiants Erasmus del grau de Dret. De manera que aquest llibre, afegeix el professor de Lucas, “és un manual senzill i clar que pretén ser un instrument d’ajuda per als professors de secundària interessats en la cultura dels drets humans i també, òbviament, per als propis estudiants”.
En la primera part de l’obra, s’ofereix una noció sintètica de la història del reconeixement dels drets humans i una aproximació als principals tipus de drets humans, que finalitza amb un interrogant que els autors consideren clau: “com poder exercir i protegir els nostres drets? què podem i què hem de fer?”. I en la segona part del llibre, proposen exemples i eines de discussió (preses del cinema, la literatura, o els jocs de rol…) per a animar dinàmiques de grup en les aules sobre drets concrets i les seues violacions: violència masclista, altres violències com l’assetjament escolar, delictes d’odi, xenofòbia i racisme, gestió de la diversitat cultural, límits a la llibertat d’expressió, drets econòmics, socials i culturals, sobre la noció de memòria i, fins i tot, sobre la polèmica qüestió dels drets dels animals. L’obra es completa amb una breu recopilació legislativa que arreplega normes d’àmbit, internacional, europeu, estatal i autonòmic.